AJÁNLOM RENDHAGYÓ LAKBERENDEZÉSHEZ, BARKÁCSOLÁSHOZ, SAJÁT KEZŰLEG KÉSZÍTETT AJÁNDÉKOK, DÍSZEK FABRIKÁLÁSÁHOZ

fordító

rostos fenyőszörp, fenyőtea; "fenyőfából fabrika"

Mielőtt nekikezdenék a szörpkészítés hogyanjához, előtte szeretném saját tapasztalatomat leírni azzal a többektől hallott ellenérvvel kapcsolatban, miszerint a fenyő, ha lecsipkedik a friss hajtásait, ott nem nő tovább. Nekünk egy mások által rossz helyre ültett fenyőfát kell metszegetnünk, növekedését irányítgatnunk, ezért arra gondoltam, hogy úgy majd nem is nő és szörpünk is lesz. Ámde a jövő évben azt vettem észre, hogy ahol leszedegettem a friss fakadásokat, onnan hatszor annyi hajtást hoz. Lehet, hogy fajtafüggő a hiedelem, de nekünk mindkét fánkra a fentiek vonatkoznak, így már évek óta "legeljük" a friss rügyeket, a fa károsítása nélkül...

Kertünkben élő luc-, és ezüstfenyőből elkészítettem a 2012-es évjáratú rostos szörpöt. Az eddigi években csak felfőztem és cukorral elegyítettem, de idén már daráltam is a tűleveleket. Illetve a friss hajtásokat, amit Erdélyben fenyőbojtnak neveznek. Ha csak szörpöt készítek, akkor megvárom, hogy nőjön egy kicsit a hajtás, mert annál szaporább a gyűjtés, minél nagyobb a bojt. Ha viszont a szörp megfőzése és leszűrése után a tűleveleket még egyszer felhasználva lekvárt is készítek, akkor persze igyekszem az igazán fiatalokat begyűjteni.
Aki ügyes, az még gyorsan kereshet puha hajtásokat, tobozokat, de lassan vége az idei szezonnak.

AHOGY ÉN KÉSZÍTEM: Szedek egy csomó fenyőhajtást vagy friss zöld tobozt és virágot. A tobozból és a virágból darálás nélkül készítem a főzetet.
A friss sarjakat évekig szépen megtisztogattam a csúcsán lévő burokmaradványoktól, de ma már nem foglalkozom velük, azokkal együtt főzöm. A szedett mennyiséget annyi vízzel főzöm fel, amennyi éppen ellepi és forrás után 10 perccel már elzárom. Amikor kicsit kihűlt, akkor összeaprítom bármiféle turmixolásra alkalmas eszközzel, darálóval. Szűrőn átengedem és jól kinyomkodom a a darálékot. A tiszta levet 80 dkg. - 1 kg / liter cukorral elkeverem és üvegekbe töltöm. A tetejére pici tartósítószert teszek és dunsztolom.
Ha sikerül anyit készítenem, hogy eltart télig is, akkor forrón, teaként fogyasztjuk.
Fontos: a fenyőbojtokat nem szabad már eleve cukros vízben főzni, mert a cukortól "megfásodnak", nem lehet majd őket turmixolni.

A fenyőlekvárt úgy készítem, hogy a már egyszer szörpnek felfőzött hajtásokat újrahasznosítva, kevés vízzel összeturmixolom, ízlés szerinti cukorral elkeverem. Zselatinnal segítek neki összeállni és már csak porciózni, tartósítani és dunsztolni kell.
Sajnos én nem merem tartósítószer nélkül csinálni, de aki gondolja, nyugodtan hagyja ki belőle és folyamodjon más trükkhöz...

Nincsenek megjegyzések: